Evaluare a primei runde de pilotare a Programului „Bugetarea Participativă în Școli” în Republica Moldova a demonstrat impactul pozitiv al proiectului lansat în septembrie 2022 în parteneriat de Centrul de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE), Asociația Promo-LEX și Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova cu suportul financiar al Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID).
”Bugetarea participativă este un pas important pentru dezvoltarea democrației și este o metodă prin care comunitatea, în acest caz, școlară, este implicată în procesul de luare a deciziilor. Această inițiativă a oferit șansă administraților școlare de a auzi vocea elevilor, pe de o parte, iar pe de altă parte a oferit posibilitate elevilor de a se gândi, de a reflecta asupra modului în care se desfășoară lucrurile în școală, de a identifica anumite arii de intervenție, de a propune soluții și de a estima dacă soluțiile propuse sunt realizabile și relevante. A fost un exercițiu util pentru toți cei implicați, dar și o investiție foarte valoroasă în viitor, în capacitarea tinerilor de astăzi de a deveni adulți responsabili și implicați în viața comunității”, a declarat Doina Bordeianu, directoarea CICDE la deschiderea evenimentului.
Centrul de Instruire Continuă in Domeniul Electoral susține dezvoltarea democrației la nivel școlar începând din 2018 prin instruiri și ghidaj în alegerea democratică a Consiliilor de Elevi, dar și prin diferite proiecte și activități menite să dezvolte activismul civic la elevii și elevele din țară.
În septembrie 2022, a fost lansată prima rundă de pilotare a Programului „Bugetarea Participativă în Școli”. Pentru prima rundă de pilotare au fost selectate 5 instituții de învățământ preuniversitar, care au implementat programul pe parcursul anului școlar 2022–2023, și anume Liceul „Mihai Eminescu” mun. Comrat, Liceul „Alexandru Pușkin” orașul Fălești, Liceul „Ion Creangă” mun. Cahul, Liceul „Alexei Mateevici” or. Dondușeni și Liceul „Mihai Eminescu” din mun. Edineț. Printre rezultatele Programului „Bugetarea Participativă în Școli”, pilotat în anul școlar 2022-2023 se numără peste 2.000 de elevi implicați, zeci de profesori și manageri școlari instruiți și 8 proiecte inovaționale de infrastructură care, până în toamnă, vor deveni realitate în cele cinci licee menționate.
Pentru anul școlar 2023-2024 vor fi selectate alte 5 licee în a doua rundă de pilotare a Programului „Bugetarea Participativă în Școli”.