Prima pagină   |   Harta site-ului   |  Flux RSS    |   Abonare la stiri prin email   |   Contacte   |     Platforma CICDE E-learning

     Română      Русский      English
Prima pagină  »  Noutăţi  »  CICDE în Presă
CICDE în Presă
Știrilocale.md: Serviciul de informare pentru alegători: Operatorii răspund la toate întrebările legate de alegerile locale 2018

În pragul alegerilor locale, linia telefonică de informarea (022) 88 01 01, deschisă de Centrul de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE) şi Comisia Electorală Centrală (CEC), devine tot mai solicitată, în special de către cetățeni. În acest context, stirilocale.md, în premieră, a mers în vizită la cei care stau în spatele acestui serviciu, pentru a afla cum funcționează și cât de util este.

Potrivit directorului adjunct al CICDE, Angela Caraman 60% din apelurile înregistrate sunt din partea cetățenilor.„Această linie telefonică vine în ajutorul cetățenilor care au diverse întrebări vis-a-vis de procesul electoral. Apelând la acest număr de telefon alegătorul primește răspuns la întrebarea sa: fie că e vorba despre localul secției de votare, cum poate să verifice dacă este sau nu în listă, pe ce adresă se află secția de votare, cum votează la aceste alegeri, cu ce acte. Deci absolut la orice întrebare legată de alegeri operatorii noștri oferă răspunsuri”, ne-a explicat Angela Caraman.

Linia telefonică de informare, este atât pentru alegători, cât și pentru funcționarii electorali, adică membrii birourilor electorale, dar și pentru reprezentanții concurenților electorali și observatori. Operatorii centrului au o listă de întrebări eventuale și răspunsuri pentru acestea, deoarece mesajul trebuie să fie unic și corect.

Potrivit coordonatorilor, cele mai frecvente întrebări sunt legate de locul unde trebuie să voteze, de actele necesare pentru votare și dacă poate vota cu buletinul expirat. Unii dintre alegători nu sunt mereu mulțumiți de răspunsul pe care îl primesc. Operatorii sunt instruiți și în acest sens. Atunci când un cetățean rămâne nemulțumit de răspunsul primit, operatorul nu trebuie să se lase provocat de emoții. „Cetățeanul care nu are domiciliul sau reședința valabilă în orașul Chișinău nu poate vota aici, dar se arată indignat argumentând prin faptul că locuiește aici deja de 15 ani și de ce nu ar putea vota. Dar principiul teritorial este unul de bază în cadrul alegerilor locale”, a menționat Angela Caraman.

În cele zece zile de funcționare a liniei telefonice de informare, operatorii au oferit informații pentru 457 de solicitanți. Serviciu similar a fost organizat şi în cadrul ultimelor 3 scrutine naționale, precum şi la referendumul din noiembrie 2017. Potrivit angajaților, linia telefonică devine tot mai populară.

Silvia Certan, un alt coordonator al Centrului de Apel, ne-a explicat cum are loc procesul de preluare a apelului și continuitatea lui. „Fiind apelați, difuzăm mesajul de informare, adică unde a sunat cetățeanul și anunțăm că apelul va fi înregistrat. Operatorul se prezintă, ascultă întrebarea și răspunde. Fiecare apel se înregistrează într-un sistem etichetat: care a fost întrebarea și cum i s-a răspuns. Dacă un caz nu poate fi soluționat la moment, revenim la cetățean mai târziu cu informația solicitată de el”, ne-a explicat Silvia Certan.

Centrul de apel vine în ajutor şi operatorilor din secțiile de votare, care efectuează evidența privind prezența la vot a alegătorilor în sistemul SIAS „Alegeri”. La data de 16 mai 2018 a fost efectuată testarea funcționării sistemului şi conexiunea din secțiile de votare. „Pentru noi este important să avem conexiunea dată pentru că astel înțelegem cât de bine sunt pregătiți cei care lucrează la secțiile de votare şi cât de bine funcționează echipamentul”, ne-a spus Angela Caraman.

Important este faptul că angajații serviciului de informare nu lucrează cu date cu caracter personal. Operatorii maximum ce pot întreba este numele, dar dacă alegătorul nu vrea să se prezinte, atunci e ok”, a menționat Andrei Constantin, șef-adjunct al direcției de tehnologii informaționale și gestionare a listelor electorale din cadrul CEC.

Amintim că linia telefonică de informare este absolut gratuită și funcționează de luni până vineri între orele 08:00 – 17:00; sâmbătă 19 mai: 08:00 – 18:00, iar în ziua alegerilor, duminică 20 mai: 05:00 – 24:00.

Sursa: www.stirilocale.md




CICDE în Presă

Doina BORDEIANU, Directoarea Centrului de Instruire Continuă în Domeniul Electoral „Pentru membrii secției de votare nu este vorba doar de aceste 14 ore cuprinse între 7 și 21, dar înseamnă mai mult. Ei trebuie să se prezinte la secția de votare cu cel puțin o oră înainte de proces, pentru a aranja documentația electorală, apoi ăncepe procesul când deservesc 3000 de persoane, iar după 21 să înceapă să totalizeze rezultatele alegerilor.” Citeşte mai mult...
Educarea spiritului civic şi explicarea într-o manieră simplă a proceselor electorale pentru elevi şi tineri. Centrul de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE) a lansat prima revistă cu benzi desenate în domeniul electoral, denumită „Arci la secţia de votare”. La eveniment elevii au avut posibilitatea să voteze exact ca la alegeri, relatează Mesager. Citeşte mai mult...
Chiar daca NU suntem in zi de scrutin, mai multi viitori alegatori au venit la Comisia Electorala Centrala, unde si-au exprimat votul si au primit cate o revista cu benzi desenate. Este vorba despre o idee inovativa a Centrului de Instruire Continua in Domeniul Electoral, care isi propune sa-i atraga astfel pe tinerii votanti, dar si pe copii, adica pe alegatorii de maine. Citeşte mai mult...
Tinerii din Moldova sunt o forță care poate schimba lucrurile în bine, iar pentru aceasta trebuie să fie implicați și să participe mai activ la toate procesele, inclusiv cele electorale. Acesta a fost unul din mesajele principale transmise de către cei cinci tineri care și-au prezentat cercetările în domeniul electoral, vineri, 22 noiembrie, la cea de-a III-a ediție a Conferinței „CICDE Open Talks”. Citeşte mai mult...
Ingrijorati de faptul ca tinerii nu prea dau pe la sectiile de votare la alegeri, reprezentantii CEC si ai unui centru de instruire electorala i-au invitat pe profesori la o lectie. I-au invatat cum sa faca asa incat sa-i convinga pe elevii care au atins majoratul sa mearga la vot. Reveniti in scoli, pedagogii urmeaza sa simuleze un scrutin chiar la ore. Citeşte mai mult...
Pavel Cabacenco, directorul Centrului de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE), a fost invitatul emisiunii ”La est de Prut” din data de 23 februarie 2019, de la postul de televiziune Vocea Basarabiei. Citeşte mai mult...
Pavel Cabacenco, directorul Centrului de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE), a fost invitatul emisiunii ”ABC ELECTORAL” de la postul național Radio Moldova Citeşte mai mult...
Pavel Cabacenco, directorul Centrului de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE), a fost invitatul emisiunii ”ABC ELECTORAL” de la postul național de radio ”Radio Moldova”. Citeşte mai mult...
Pavel Cabacenco, directorul Centrului de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE), a fost invitatul emisiunii ”Țara” de la postul de televiziune Vocea Basarabiei. Citeşte mai mult...
Pavel Cabacenco, directorul Centrului de Instruire Continuă în Domeniul Electoral (CICDE), a fost invitatul emisiunii ”Puncte de reflecție cu Rodica Gherciu” de la Vocea Basarabiei. Citeşte mai mult...

1 - 10 din 55


© 2020 Centrul de Instruire Continuă în Domeniul Electoral pe lângă Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova   |   Site elaborat de Andrei Madan
PAGINA ÎN SUS